کد مطلب:278648 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138

گفتار ما
از روایات این فصل و روایات مشابه دیگری كه ما آنها را در این جا نیاورده ایم، معلوم می شود كه مشیت و اراده ی خداوند بر این تعلق گرفته است كه در ادامه ی این عالم، عالم دیگری كه طول آن با طول دنیا از زمان آدم علیه السلام تا قائم علیه السلام برابر است، برقرار شود تا پیامبران و جانشینانشان علیهم السلام و پیروانشان از اول عالم و مستضعفان و صالحانی كه دارای ایمان ناب هستند، بعد از پیدایش دولت عدل و حكومت صالح، از عنایات خاص الهی در زمین بهره مند شوند و مستكبران و دشمنان و كافران محض، پاداش كارهای بدشان را ببینند.

آیه ی (و نرید أن نمن علی الذین استضعفوا فی الأرض و نجعلهم أئمة و نجعلهم الوارثین و نمكن لهم فی الأرض و نری فرعون و هامان و جنودهما منهم ما كانوا یحذرون) [1] و نیز آیه ی (وعد الله الذین آمنوا منكم لیستخلفنهم فی الأرض كما استخلف الذین من قبلهم و لیمكنن



[ صفحه 236]



لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنم من بعد خوفهم أمنا یعبدوننی لا یشركون بی شیئا) [2] .

بر این مطلب یعنی برقراری عالمی دیگر، در ادامه ی همین عالم، دلالت می كنند.

بنابر آنچه گذشت، روایات گواه آن هستند كه وعده هایی كه خداوند در این آیه ها داده تا مستضعفین را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهد، به جانشینی بگمارد، قدرت بخشد و ترسشان را به امنیت تبدیل كند، در مدت كوتاهی واقع نمی شود، بلكه در دوران طولانی و روزگاری دراز محقق می شوند، و در نتیجه، وقوع این امر، به رجعتهای متعدد نیاز دارد تا تمام كسانی كه از اول عالم دارای ایمان ناب بوده اند یا از كافران محض به شمار میرفته اند رجعت نمایند.

بنابراین، دنیا پس از ظهور حضرت مهدی، بلافاصله و با سرعت، به برپا شدن قیامت منتهی نمی شود. حدیث هفتم فصل ششم همین باب كه در آینده خواهد آمد، بر همین مطلب دلالت می كند. در آن حدیث كه از روز مورد اشاره در آیه (فی یوم كان مقداره خمسین ألف سنة) [3] سوال شده است امام صادق علیه السلام می فرماید: «آن بازگشت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است، حكومتش در رجعتش پنجاه هزار سال است و امیرالمؤمنین در رجعتش چهل و چهار هزار سال حكومت می كند.»

اما علت اختصاص چند بار رجعت به امیرالمؤمنین علیه السلام از حدیث چهارم - كه تمام آن را در آخر كتاب ذكر خواهیم كرد- فهمیده می شود كه شاید این علت، یك ویژگی و خصیصه ای باشد كه خداوند برای امیرالمؤمنین علیه السلام قرار داده است.

درباره ی چگونگی رجعتهای متعدد امیرالمؤمنین علیه السلام و اینكه آیا بعد از مرگ طبیعی، یا شهادت و كشته شدن آن حضرت با هر پیامبر و امامی رجعت می كند تا او را یاری و حمایت كند، هر دو احتمال وجود دارد.



[ صفحه 237]




[1] قصص: 5 و 6- اراده كرده ايم كه بر مستضعفان زمين منت گذاريم و آنها را پيشوايان و وارثان زمين گردانيم و در زمين، قدرت دهيم و به فرعون و هامان و لشگريانش، همان چيزي را كه از ناحيه آنان بيم داشتند بنمايانيم.

[2] نور: 55- خداوند، مؤمنان شما را وعده داده است كه به جانشيني در زمين بگمارد همان طور كه ديگران را قبل از ايشان به جانشيني گماشت، و تا دين آنها را كه براي ايشان پسنديده است قدرت دهد و ترسشان را به امنيت بدل كند تا، بدون هيچ شركي، مرا بپرستند.

[3] معارج: 4- روزي كه مقدارش پنجاه هزار سال است.